dinsdag 14 september 2010

Plastuit reclame film komt niet goed over bij het grote publiek


Wat is een plastuit?
Bron1: http://www.p-mate.nl/nl/home.html
De enige echte originele plastuit die het voor vrouwen mogelijk maakt om staand te kunnen plassen.

De P-Mate is de ideale oplossing voor de vrouw, daar waar een (schoon) toilet ontbreekt. Handig voor op reis, tijdens een lange autorit, een fietstocht, wanneer je een motorpak draagt, tijdens sportactiviteiten, evenementen en festivals. Maar ook ten behoeve van het inleveren van een urine monster of als bukken of zitten (tijdelijk) moeilijk gaat.

De P-Mate is gemaakt van speciaal geïmpregneerd en volledig recyclebaar materiaal met een vochtafstotende coating. De anatomische vormgeving is ontwikkeld op basis van de ervaringen van de vele vrouwen die de P-Mate gebruiken. Het is even wennen, maar heb je de P-Mate
eenmaal gebruikt, dan kun je niet meer zonder.


Het resultaat daar en tegen...

Bron 2: Bron: www.p-mate.com/ned/geschiedenis.html
Wat is het resultaat van dit marketing campagne/ product?
Plastuit voor vrouwen.
De plastuit is een stukje karton voor vrouwen in de vorm van een frietzak. Ze kunnen daarmee buiten staande plassen zoals mannen. Op die manier hoeven ze niet gehurkt met de broek op de enkels het risico te lopen dat ze kou vatten of hun kleding onder plassen. Dit product werd gelanceerd door middel van een reclame waarin een vrouw staande plassend een hele sloot vol plaste om te laten zien hoe handig het was. Volgens velen kon dit niet en overschreed de producent een grens.


De bedoeling hiervan was, dat een vrouw staand kon plassen. Het gaat hierbij om zo min mogelijk moeite te doen om even te kunnen plassen. Maar de indruk die de reclame gaf, kwam bij veel mensen een beetje overdreven over. Vele vonden dat de producent een grens overschreed door dit te vertonen. De manier waarop de reclame bedacht werd, kreeg een verkeerde indruk. De bedoeling was om het zo gemakkelijk mogelijk te maken, voor de vrouw. Of ze nou in een vieze toilet beland, camping, files en nog veel meer. Maar waarschijnlijk zien veel mensen dit als een soort taboe en daarom is dit geen geslaagde conceptlancering.


Mijn besluit:
Dit bedrijf is er niet in geslaagd om deze campagne met glans te lanceren ondanks een goed bedacht product. Ze willen een identiteit creëren die vrouwvriendelijk is. Ze hebben een product dat de vrouw zou kunnen helpen in benarde situaties. Ondanks dit hebben ze bij de start door middel van een slecht doordacht reclame spot hun doel gemist.

De bedrijfs identiteit wordt wel overgebracht maar de bedrijf imago wordt geschaad. Dit is op zich in mijn opinie geen ramp maar een eerste indruk krijg je maar een keer. Ze hadden beter benarde situaties getoont uit het dagelijks leven en daar verder op ingespeeld. Dit kan ook op een ludieke manier worden gepresenteerd en bovendien kan je dit op een vrouw vriendelijke manier laten overkomen.

Besluit: de spot en overbrenging van boodschap mist zijn doel. Ondanks dat er wel is over nagedacht en wel een goed product is, is de bedrijfs identiteit niet goed Geïntegreerd.

1 opmerking:

  1. Beste Hin,
    De P-Mate is helemaal terug van weggeweest.
    Nieuw management, nieuw design, nieuwe web site, nieuwe producten, maar nog steeds vertrouwd door de vorm.
    Dus: snel, gemakkelijk, milieuvriendelijk, comfortabel, maar vooral hygiënisch!

    http://www.p-mate.com (de gebruikte link is niet helemaal correct).

    Altijd bereid tot het verstrekken van meer informatie!

    Met vriendelijke groet,

    Jack Beerens
    P-Mate BV

    BeantwoordenVerwijderen