zaterdag 4 september 2010

Taak1 4sept10 voorbeeld geïntegreerde communicatie + uitleg

Inleiding: Deze voorbeeld heb ik gevonden naar aanleiding uit mijn eigen sector nl. promotie textiel.

Bron: www.bizz.nl/6879-de-reclameles-van-de-unoxmeisjes.html
Bevallig


Unox weet het al twee jaar achtereen voor elkaar te krijgen. Beachbabe Luca Prins –toen nog naamloos- stond vorig jaar prominent op de voorpagina van de grootste krant van het land, na een duik in het ijskoude Scheveningse water. Mét die Unox-muts op haar bevallige hoofd.

Hype
Geenstijl –goed voor heel veel pageviews- opende de jacht op de bikinibabe. Want hoe heette dat meisje toch? En ondertussen had dus iedereen het mooi over het Unoxmeisje. De eerste hype van 2009 was geboren.

Belangwekkend
De Telegraaf nam zich voor dat allemaal nog eens dunnetjes over te doen, dit jaar. Dus werd vóór de nieuwjaarsduik al de belangwekkende journalistieke vraag gesteld wie in 2010 het Unoxmeisje zou worden.



Uitverkoren
Toen dat meisje eenmaal uitverkoren was (overigens met minder stemmen dan afgelopen jaar, als we ons niet vergissen), begon het hele feest voor de marketingafdeling van Unox opnieuw. Vandaag een diepte-interview met de ‘brandingbabe’ in de Telegraaf, en wederom volop aandacht op Geenstijl en diverse andere weblogs.

Goedkoop
We zeiden het al eerder: reclame-maken en in de publiciteit komen hoeft niet vreselijk duur te zijn. Sterker nog: het kan best goedkoop, of zelfs bijna gratis. Ook voor niet-worsten-makers.

De Duik wordt gezinsfeest (en reclamefeest Unox)-fotopagina binnenin De Telegraaf vandaag:



Mijn besluit:
Deze vorm van communicatie vind ik bijzonder goed. Je bereikt op een ludieke en relatief goedkope manier een groot doel publiek. Het publiek moet vechten om een premium te krijgen. (De muts) Dit door te ijsberen. De achterliggende gedachte is via below the line (premium artikeltjes weg te geven) de above the line te stimuleren (merkvoorkeur). Enzo beter te kunnen verkopen.

De mensen krijgen na het ijsberen een lekkere kop soep, een mooie herinnering en voldoening omdat ze in het koude water zijn geweest. Na de ijskoude ervaring is een hete kom soep 2x zo lekker. Hier treft de campagne zijn doel! Op de muts zijn ze fier en het premium artikel komt in het straatbeeld. De actie zelf wordt een gespreks onderwerp. En bovendien is die miss unox de kers op de taart. Bij wijze van spreken sex verkoopt. Mooie vrouwen verkiezing in bikini op een koude winterdag is altijd goed mee genomen.

Besluit:

Unox wilt de mensen een unieke ervaring geven als zijnde een lekkere soep voor heel de familie. De familie/ vrienden groepsfeer komt met deze actie goed tot zijn recht. Dus besluit ik deze actie/ communicatie als een goed geïntegreerde communicatie.

2 opmerkingen: