Het is vooral de communicatie die belangrijk is in hun campagne. Zo creëren ze een categorie behoefte met een relatief nieuw product.
merkbekendheid:
merkkennis:
Voor transformationele merkkenis heb ik Baldessarini Ambre genomen. De slogan is: seperate Men from the boys. Deze heeft te maken met de psychosocialekenmerken en waarden die met het merk geassosieerd wordt.
Voor informationele merkkennis heb ik het het merk Kellogs genomen. Al de merken van kellogs zijn gerelateerd op informationele merkkennis. Choco Pops vanwege chocolade en als je er melk aan toevoegd een "pop" geluid krijgt. Honey pops--> honing en ronde korrels. Krispies--> gepofte rijstkorrels...
Merkattitude:
„Er is heel veel vraag naar. Het loopt hier storm,” vertelt Heidi Kuiper, PR dame bij de textielgigant. „Jongeren dragen tegenwoordig hun broek op half zeven en laten hun Dolce&Gabbana en Armani boxershorts er boven uit steken. Wij wilden laten zien, weliswaar met een knipoog, dat je met Zeeman net zo cool bent. En dat is ons gelukt.” merkattitude: Zeeman. De houding tov het merk is verschillend bij de consument. Vele zien het merk als inferieur en zullen daar nooit hun aankopen doen. Toch doet Zeeman het goed en profileert hij zich naar een groot publiek alszijnde no nonsens goedkoop textiel. Ook Wibra diffrentieert zich door zich te profileren alszijnde de goedkoopste op de markt. Toch zijn de producten nog van een bepaald niveau.
Zeeman ondergoed een hype door Morgan Grunefeld
Winkelketen Zeeman heeft een ware hype rond de fel gele boxershort en hipster in Nederland gecreëerd. Het ondergoed wordt zo goed als gratis weggegeven en vormt een anti-fashion statement.
koopintentie:
Als voorbeeld heb ik Total tankstations genomen. Het koppelverkoop vind ik een goede manier om de koop intentiteit te bevorderen. Zo maakt Total een campagne om de koopintentiteit van hoofdproduct (brandstoffen) te bevorderen.
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GL52B4CIC
koopondersteuning: Schone Kleren Campagne
De schone kleren campagne is hedendaags hard in trek. Vele merken baseren zich op bio katoen, of het duurzaam ondernemen in veiligheid voor de werknemers. Zo is bvb het zandstralen van jeans verboden hedendaags. (in Turkije). Sommige merken hameren op de communicatie van bio katoen zoals bvb het merk Kuichi Biokatoen doet nu zijn opmars. Zo kan je deze ook vinden in bvb de C&A. Mijn opinie: Niet dat biokatoen kwalitatiever is dan normaal bewerkt katoen. Er is veel research ingestoken om de hedendaagse katoen optimaal te maken zodat ze niet verkleuren, uitrafelen etc. Nu komt er een communicatie van bio katoen op de markt. Een slechter product maar met een betere communictatie. Deze is een goede strategie om het merk te ondersteunen.
aanschaf: Voor het verkoop en gebruikersgedrag te bevorderen had ik gedacht aan de samen inkoop campagnes. Hedendaagd is energie zeer duur. Met organisaties als sameninkoop. kunnen consumenten lid worden en goedkoper in grote aantallen producten inkopen.
Bron: http://www.samenaankoop.org/
tevredenheid Door in hun reclame spots gewone mensen aan bod te laten komen, wilt Colruyt de klanten teveredenheid mede delen. Dit gebeurt rechtstreeks face to face van consumer naar consumer.
http://www.youtube.com/watch?v=qUQcxFfCrP4
Bron: http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?videoid=10045269
Geen opmerkingen:
Een reactie posten