woensdag 24 november 2010

communicatie doelstellingen

categorie behoefte: smuxx
De campagne die Smuxx uitvoert is het creëren van een betrokkenheid in de nog niet bestaande categorie behoefte. Rokers mogen hedendaags niet meer roken in de horeca. Smuxx speelt hier slim op in door een electronische sigarette te creëren die wel de nicotine voorziet bij de consument, maar geen passief roken met zich mee brengt. Hun campagne heb ik onlangs gezien op de horeca beurs in Gent.
Het is vooral de communicatie die belangrijk is in hun campagne. Zo creëren ze een categorie behoefte met een relatief nieuw product.

merkbekendheid:
Met de slogan mmmm van  mora, en Cora van Mora is het Ad Van Geloven (moederbedrijf) gelukt om merkbekendheid te verwerven. Mora is een paar jaar geleden overgenomen van unilever naar Ad Van Geloven. De laatste jaar wordt er hard campagne gevoerd. Zo is mora van ver al te herkennen. Het heel POS materiaal naar gericht naar de consument is in dezelde pantone kleuren met de zelfde slogans en logo´s vervaardigd. De oranje kleur van Mora is bekend en zorgt voor de merk herkenning.

merkkennis:
Voor transformationele merkkenis heb ik Baldessarini Ambre genomen. De slogan is: seperate Men from the boys. Deze heeft te maken met de psychosocialekenmerken en waarden die met het merk geassosieerd wordt.

Voor informationele merkkennis heb ik het het merk Kellogs genomen. Al de merken van kellogs zijn gerelateerd op informationele merkkennis. Choco Pops vanwege chocolade en als je er melk aan toevoegd een "pop" geluid krijgt. Honey pops--> honing en ronde korrels. Krispies--> gepofte rijstkorrels...


Merkattitude:
„Er is heel veel vraag naar. Het loopt hier storm,” vertelt Heidi Kuiper, PR dame bij de textielgigant. „Jongeren dragen tegenwoordig hun broek op half zeven en laten hun Dolce&Gabbana en Armani boxershorts er boven uit steken. Wij wilden laten zien, weliswaar met een knipoog, dat je met Zeeman net zo cool bent. En dat is ons gelukt.”



merkattitude: Zeeman. De houding tov het merk is verschillend bij de consument. Vele zien het merk als inferieur en zullen daar nooit hun aankopen doen. Toch doet Zeeman het goed en profileert hij zich naar een groot publiek alszijnde no nonsens goedkoop textiel. Ook Wibra diffrentieert zich door zich te profileren alszijnde de goedkoopste op de markt. Toch zijn de producten nog van een bepaald niveau.
Zeeman ondergoed een hype door Morgan Grunefeld
Winkelketen Zeeman heeft een ware hype rond de fel gele boxershort en hipster in Nederland gecreëerd. Het ondergoed wordt zo goed als gratis weggegeven en vormt een anti-fashion statement.


    koopintentie:
    Als voorbeeld heb ik Total tankstations genomen. Het koppelverkoop vind ik een goede manier om de koop intentiteit te bevorderen. Zo maakt Total een campagne om de koopintentiteit van hoofdproduct (brandstoffen) te bevorderen.

    bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GL52B4CIC







    koopondersteuning: Schone Kleren Campagne
    De schone kleren campagne is hedendaags hard in trek. Vele merken baseren zich op bio katoen, of het duurzaam ondernemen in veiligheid voor de werknemers. Zo is bvb het zandstralen van jeans verboden hedendaags. (in Turkije). Sommige merken hameren op de communicatie van bio katoen zoals bvb het merk Kuichi Biokatoen doet nu zijn opmars. Zo kan je deze ook vinden in bvb de C&A. Mijn opinie: Niet dat biokatoen kwalitatiever is dan normaal bewerkt katoen. Er is veel research ingestoken om de hedendaagse katoen optimaal te maken zodat ze niet verkleuren, uitrafelen etc. Nu komt er een communicatie van bio katoen op de markt. Een slechter product maar met een betere communictatie. Deze is een goede strategie om het merk te ondersteunen.

    aanschaf: Voor het verkoop en gebruikersgedrag te bevorderen had ik gedacht aan de samen inkoop campagnes. Hedendaagd is energie zeer duur. Met organisaties als sameninkoop. kunnen consumenten lid worden en goedkoper in grote aantallen producten inkopen.

    Bron:  http://www.samenaankoop.org/
    tevredenheid Door in hun reclame spots gewone mensen aan bod te laten komen, wilt Colruyt de klanten teveredenheid mede delen. Dit gebeurt rechtstreeks face to face van consumer naar consumer.
    http://www.youtube.com/watch?v=qUQcxFfCrP4

    merkloyaliteit: Deze campagne zal binnenkort van de grond gaan. De bedoeling is om  klantekaarten te bundelen op een kaart. Namelijk de bankkaart. Dit zal wellicht onderling worden afgesproken onder bepaalde merken. De merken zullen waarschijnlijk van diverse productcategorieën zijn om elkaar niet te beconcureren. Met een klantenkaart zullen ze aan merkloyaliteit winnen.
    Bron:  http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?videoid=10045269

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten