Opdracht: vind van 3 'onwrikbare wetten van de marketing' een toepassing in het huidige merkenlandschap. Het moet deze keer gaan over B2C, en het mag nièt gaan over je eigen bedrijf of voorbeeldjes die je in de vorige opdrachten reeds gebruikt hebt. Leg ook kort uit waarom dit volgens jou een toepassing is van de wet. Het mag ook gaan over een tegenvoorbeeld: je legt uit waarom dit merk of product geen succes zal worden volgens Ries.
1)
Law 4: The law of perception - marketing is not a batlle of products but a batlle of perceptions.
Chiquita profileert zich als de beste merk van bananen. Ze geven de consument het gevoel dat de Chiquita banaan de standaard norm is van de banaan. Een chiquita banaan heeft de juiste kleur, de juiste afmeting, gezond, onder goede omstandigheden wordt vervoerd etc.
De presentatie zal ook altijd in dezelfde richting zijn. Het blauwe van het Chiquita logo komt terug in hun hele merchandising.
Besluit: Chiquita geeft de consument een apparte perceptie terwijl er andere even goede bananen bestaan. Er zijn ook anderen fruit importeurs die bananen die volgens dezelfde etische normen importeren, maar toch heeft Chiquita een sterkere perceptie die ze succesvol naar de consument communiceert via de marketing.
Bron: http://users.telenet.be/debanaan/H5%20Chiquitamarketing%20in%20winkels,%20meest%20bekende%20merk%20ter%20wereld.html
2)The law of line extention -there is an irrisistable pressure to extend the equity of the brand: "One day a company is tightly focused on a single produce that is highly profitable. The next day the same company is spread thin over many products and is losing money"
Kreatos is markt leider als de franchiser onder de kapsalons. Met een jaarlijkse uitbreiding van hun salons is kreatos met meer dan 130 salons mogen ze zich de absolute nr 1 noemen op het gebied van marktpositie in Vlaanderen. Dirk De Wit, de Client en Olivier Dachkin zijn geduchte tegenstanders maar halen niet het succes wat kreatos tot op heden hebben gerealiseerd. Toch zijn ze bezig met een lijn extentie. Ze hebben namelijk Kreacare gelanceerd. Een beautysalon dat ze van plan waren te franchisen. In 2008 was het zo ver, kreacare was een feit. Echter draaide de salon niet. Verkeerde inrichting, een te grote diversiteit aan irrelevante producten zoals knuffels, kraaltjes etc. zorgen voor de moeilijke start en verdere vooruitgang van de salon en project. Tot op heden draait het salon niet goed en verder zijn er 2 jaar later geen andere franchise ketens geopend.
Besluit: kreatos kan zich beter terug conentreren met wat ze het beste kunnen. Nl. het managen van bekwame kleine zelfstandigen. Hierbij luidt de kreet: schoenmaker blijf bij je leest!
Bron: http://www.hbvl.be/she/mode-en-beauty/kreatos-opent-nieuwe-vestigingen-om-vrouwen-op-en-top-te-verwennen.aspx
3)
3. the law of the mind - it's better to be first in the mind than to be first in the marketplace: "Is something wrong with the law of leadership (previously presented)? No, but the law of the mind modifies it. It is better to be first in the prospect's mind than first into the marketplace....Being first in the mind is everything in marketing. Being first into the marketplace is important only to the extent that it allows you to get into the mind first."
Red bull is met kop en schouders marktleider in de energie dranken wereld. De top of mind onder de energie dranks. Ondanks dat er bvb een merk als blackbooster minstens even lang bestaat. Of Burn zwaar gefinancieerd is door coca cola, zal red bull in de mind van de prospect de eerste energie drank zijn op de markt. Voor redbull bestond er al diverse energie dranken die worden gebruikt in de sportwereld. Dan kwamen er merken als blue pig, blackbooster en redbull. Red bull heeft zijn strategie goed aangepakt, organiseert zijn eigen events en heeft een magische wereld gecreëerd rond zijn merk. (geef je vleugels)
Besluit: door zijn goede communicatie is red bull de top of mind merk onder de energie drinks. Bovendien blijft redbull stabiel en maakt hij aktief reclame. De consument zal red bull ervaren als de eerste energie drank op de markt, ondanks dat er andere hem voor waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten