woensdag 30 november 2011

DIRECT MARKETING


 thema VERKOOPPROMOTIES
Njoo Ing Hin 24-10-2011

1)






a)         Was cracotten geven een waardebon van -0,40eu bij aankoop van 1 Wasa-product.
            Deze promotie valt onder monetaire intensive.
b)         Deze actie dient volgens mij vooral om het proefgebruik aan te moedigen. Wasa brengt een        nieuw vezelrijke cracotte uit en wil herhalingsaanschaf genereren op deze manier.
c)                  Deze actie heeft direct nut voor de consument.
d)        De slaagt volgens mij wel in zijn opzet. 0,40 eu is een relatief grote korting. Het nadeel is           dat ze waarschijnlijk dubbel zoveel zal moeten verkopen om het verlies via kortingsbonnen       te beperken.


2)
a)         Bru geeft 1 eurokorting bij aankoop van bulk verpakte flessen van 6 of 12 flessen per pak.
            Deze promotie valt onder monetaire intensive.
b)         Deze actie dient volgens mij vooral om het hamsteren aan te moedigen. Bruiswater is geen         nieuw product. Herhalingsaanschaf genereren ze ook op deze manier van eenmaaldat ze            gewoon worden aan de smaak.
c)         Deze actie heeft direct nut voor de consument.
d)                 1 euroop6 flessen water is wel een hele marge dat je inleverd. Op een 12 flessen bulk, is dit beter van toepassing. Ik vermoed wel dat er heel wat respond op komt.




3)

a)         Henkel doet een wedstrijd via een schiftingsvraagwaarbij je een Was machine kan winnen. Deze hoort tot de Prijswinnende intensive. Kans om een prijs te winnen categorie.
b)         Deze actie dient volgens mij vooral om de gegevens van de klant in te winnen om daarop op latere tijd direct mailings en direct reclame te kunnen posten.
c)         Met deze actie kan je de “je weet maar nooit” gevoel bij de klant genereren en via deze manier kan je een hele boel info winnen: zoals adressen, mails etc.
d)                 Ik vind dit een minder goed actie omdat in deze tijd de mensen worden overspoeld door reclame papier. Als ze dan dit nog eens moeten invullen en opsturen zal dat voor de meeste te veel moeite zijn.
e)         Deze actie kan je verbeteren door orgineler uit de hoek te komen. Mensen moeten laten zien hoe oud of versleten hun wasmachine is via foto. Die posten ze op een site of via social media. Hun adres wordt digitaal ingevuld dat rompslomp beperkt.


4)


2)
a)         Yves Rocher promoot hun nieuwe verzorgingsproduct aan de hand van een incentive. Bij aankoop van 2 nieuwe producten krijgen een intensive.
b)         Door de mooie incentive en het laten promoten van het product hoopt Yves Rocher hun nieuw product te lanceren. Deze valt onder de categorie van product promotie.
c)         Voordeel is dat er werkelijk consumenten zijn die gevoelig zijn aan premius. Een altijd prijs formule zal bij de klant iets los weken van: Ik heb het toch nodig en als je zo een mooie beauty case er bij krijgt, waarom niet...
d)                 Ik vind dit wel een goede actie daar Yves Rocher zowizo een vast doel publiek heeft en aanspreekt. Vele van hun clienteel zijn rotatie klanten wat het promoten van een nieuw product via hun eigen winkel kanalen vergemakkelijkt. Via een intensive denk ik wel dat dit een positief effect kan hebbeb. Proefgebruik zou volgens mij wel net iets beter zijn.

a)         Durex probeerde te sampelen in een Aziatisch land waar er een grote machtsafstand is. Vele       jongeren weigeren het aan nemen van condooms. Toch wilt het condoom gebruik   aanmoedigen via sampling. Ze ontwikkelden een fortune teller machine. Deze machine     bezorg je een persoonlijke boodschap met een link naar de fortune cookie. Is de boodschap       zit een durex condoom. Deze brandactivation campagne heeft zijn doelen behaald via     originaliteit en aanpassen naar de cultuur van de consument.

b)         Het doel is de mensen aan te moedigen en te informeren over veilig vrijen. Durex wilt hier         met zijn campagne de first in mind setting realiseren.
c)                  Voordelen uit deze campagne is dat je niet naar de mensen moet komen. De mensen komen naar de machine. (Pull strategie)
d)        Ik vind dit een zeer goede campagne daar je de pull strategie genereert. Ze passen zich ook aan aan de cultuur van de consument.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten